Wednesday, 24 March 2010

Bab 31

Julia menghampiri Iskandar.

"Aku tahu siapa perempuan tu. Aku tak faham kenapa lelaki akan suka perempuan macam dia. Mulanya tunang aku dan kini kau pula." Kata Julia

"Kau diam Julia!" Marah Iskandar. Nina sudah panik. Begitu juga dengan Fuad. Sudah lama dia memendam perasaan tentang perasaan saudaranya itu terhadap bakal tunangnya itu.

"Jue! Jangan nak rosakkan acara orang. Buat apa Jue datang sini lagi? Kan Fuad dah cakap jangan ganggu keluarga kami lagi." Fuad sudah naik angin. Di samping itu juga Fuad tidak mahu mendengar apa-apa tentang masalah yang dia sendiri enggan tahu ataupun dengar. Nizam dan Tasya hanya mendiamkan diri. Mereka bernasib baik kerana hanya mereka saja yang ada di rumah ini, ada pun yang lain tinggal cuma anak-anak kecil dan pembantu rumah keluarga Hajah Sharifah.

"Jue dah cakap sebelum ni Fuad kepunyaan Jue. Milik Jue. Tunang Jue. Buat apa Fuad nak bersama perempuan tu? Bagi je si Is ni! Dia kan suka perempuan tu." Nizam dan Tasya terkejut.

"Kau diam! diam! diam! Jangan nak buat aku marah!" Julia ketawa.

"Jue tahu Fuad sendiri dah tahu akan perasaan Is terhadap perempuan tu kan sebab tu Fuad sengaja nak menyebelahi dia. Terimalah hakikat Fuad! Fuad tetap milik Jue!"

"Walauapapun yang terjadi Fuad tetap milik Ira. Memang benar Fuad dah tahu perasaan Is terhadap Ira tapi Fuad tidak peduli itu semua kerna Fuad tahu Is tak akan buat sesuatu yang melukakan hati Fuad. Dan juga kerna Ira memilih Fuad!" Julia mengetap bibir. Geram.

"Jue akan pastikan Ira akan tinggalkan Fuad! Fuad tunggulah! Fuad tetap akan jadi milik Jue!"

"Kalaupun Ira tinggalkan Fuad, Fuad tetap tak akan memilih Jue! Fuad cuma cintakan Ira!" Julia semakin berang dan terus berlalu pergi meninggalkan kami.

Iskandar menghampiri Fuad sambil kepalanya tunduk. Tidak berani dia memandang wajah Abang Saudaranya ini.

"Abang, Is nak minta maaf. Is tahu Is dah buat salah tentang perasaan Is. Maafkan Is Bang. Is tak tahu macam mana boleh Is ada perasaan begini. Is rasa bersalah dengan Abang. Maafkan Is Bang." Timbul perasaan rasa bersalahnya terhadap Abang Saudaranya ini. Dia tidak boleh mengkhianati Abang Saudaranya ini kerana Abangnya ini lah yang menjaga dirinya seperti adik kandungnya sendiri. Dia sangat menghormatinya.

"Diam! Abang tak nak dengar lagi. Biarlah! Tidak mustahil orang tidak akan jatuh cinta perempuan seperti Ira kan. Abang tahu."

"Abang, Is tak akan layan perasaan ini lagi. Is akan lupakan Ira. Ira milik Abang! Hanya Abang! Maafkan Is dengan apa yang berlaku Bang." Fuad memandang Iskandar dan tersenyum. Nina menarik nafas lega. Selama ini perkara inilah yang selalu tersekat di mindanya.

"Tak apalah Is. Abang percaya Is. Masalah sekarang adalah Julia. Abang takut dia buat sesuatu terhadap Ira."

"A'ahlah Bang. Benci pula Nina. Hari ni kan hari pertunangan Abang. Dia datang nak rosakkan mood kita agaknya. Tak apa! Nina tak akan biarkan dia buat sesuatu terhadap Kak Ira! Kalau Nina tahu dia buat apa-apa dengan Kaka, habis dia!!"

"Berani nampak!" Sampuk Tasya yang dari tadi hanya mendiamkan diri.

"Eh mestilah. Aku tak akan biarkan hal ni! Betul tak Bang?!" Nina memandang Iskandar. Iskandar mengangguk.

Julia! Dia tidak akan membenarkan perempuan itu mendekati gadis itu.

Fuad bertekad akan melindungi gadis itu. Hanya dia!

No comments:

Post a Comment