Thursday, 4 March 2010

Bab 14

Fuad memerhatikan gadis itu dari jauh. Tiba-tiba saja dia merasa cemburu melihat gadis itu dengan bekas teman lelakinya. Tadi Fuad sengaja menyuruh adiknya menelefon di rumah Ira bertanyakan tentang Ira. Umi yang menjawap panggilan tersebut.

"Assalamuakaikum Auntie? Kak Ira ada tak?"

"Waalaikumsalam. Ira? Baru ni Ira keluar dengan Alya nak jumpa Hazrul."

"Jumpa Hazrul?" Jerit Nina kekejutan. Fuad yang dari tadi berdiri di sisi Nina, pantas menarik telefon.

"Assalamualaikum Auntie? Fuad ni. Ira jumpa Hazrul di mana?"

"Fuad tak tahu? Auntie fikir Ira dah beritahu Fuad. Mereka jumpa di Food Court Mall."

"Terima Kasih Auntie. Assalamualaikum." Belum sempat Hajah Maria hendak berkata lagi Fuad sudah meletakkan telefon.

"Berani dia tak beritahu aku!" Marahnya.

"Kita pergi Mall sekarang. Abang tukar baju dulu! Tasya Nizam ikut sekali!" Kata Fuad kepada mereka. Fuad berlari naik ke atas menuju ke biliknya.

Nina, Tasya dan Nizam tercenggang melihat reaksi Fuad. Belum pernah mereka melihat Fuad bertindak sepantas itu.

"Betul ke apa yang aku tengok ni?" Kata Nizam sendirian.

"Fuad marah? Kenapa pula dia marah? Mereka bukanya ada apa-apa hubungan kan." Kali ini Tasya pula kehairanan. Tidak lama kemudian Fuad muncul kembali. Dia berlari turun, dan sepantas itu dia keluar menuju ke kereta.

"Kenapa tak keluar lagi? Cepatlah!" Jerit Fuad dari luar. Mereka terkejutan, sepantas itu juga mereka belari keluar dan masuk ke kereta. Fuad memandu kereta dengan laju sekali.

***

"Bang bang! Kak Ira macam nangis lah. Pergi kejar. Kejar!" Nina menolak-nolak badan Abangnya.

"Abang tak pandai pujuk perempuan nangis lah." Nizam dan Tasya ketawa. Tidak percaya apa yang di dengarnya. Fuad memandang mereka berdua.

"Kau tak pandai? Pujuk perempuan dengan kau, kau pandai. Tapi dah pujuk perempuan menangis kau tak pandai. Aduh macam tak percaya pula."

"Kau ejek aku Nizam!"

"Sudah sudah! Abang cepat pergi. Kak Ira dah turun tu. Entah pergi mana. Cepat! Peduli lah dengan Abang Nizam dan Tasya ni. Cepat pergi!" Fuad yang sudah kebingungan mengejar gadis itu.

Aku menelefon Alya.

"Kau di mana Al? Aku nak balik. Menyesal aku jumpa dia."

"Aku sama Zimi sekarang kat KFC. Kau kemari. Kami tunggu kau." Memandangkan aku berdiri tidak jauh dari KFC, aku terus saja berjalan masuk ke dalam. Aku ternampak kelibat Alya dengan Zimi yang sedang makan. Aku duduk bersama mereka, di saat itu juga aku merasa bersalah kerana terasa aku telah menganggu mereka.

"Kenapa Ira?" Tanya Alya.

"Hmm, nanti kat rumah kita cerita. Aku nak balik. Kau balik dengan Zimi ya. Aku bawa kereta kau saja. Aku tak nak menganggu korang." Kataku pada Alya. Alya tidak mengendahkanku, bahkan matanya memandang ke arah lain.

"Al! Dengar tak?" Alya masih tidak memberi respon. Zimi yang duduk di sebelahnya mengamit Alya. Barulah Alya tersedar dan jarinya menunding ke arah sesuatu di belakangku. Aku menolehnya. Aku terkejut melihat Fuad duduk di belakangku.

"Fuad?!" Fuad mendekatiku dan menarikku, membawa ku entah pergi kemana. Sempat dia berkata pada Alya.

"Al, aku hantar dia pulang nanti." Kata Fuad kepada Alya. Alya hanya mengangguk kebingungan.

No comments:

Post a Comment