Tuesday, 2 March 2010

Bab 3

Fuad masih memerhati dan mengikut kereta gadis yang masih tidak di ketahui namanya. Nizam, Tasya dan Nina yang berada di dalam kereta cuma memerhatikan kelakuan Fuad yang fokus memandu sambil matanya memandang kereta di depannya sekarang.

“Abang, kita balik lah. Sudah sudahlah buat perangai macam ni. Tak malu ke.” Nina mula bersuara, tidak tahan dia melihat kelakuan Abangnya itu.

“Abang nak juga perempuan ni. Abang nak tahu mana rumah dia.” Balasanya. Fuad masih berdegil. Nina mendengus.

Beberapa minit kemudian barulah mereka sampai di sebuah rumah di jalan berakas. Fuad memberhentikan keretanya jauh dari rumah gadis itu. Dia ternampak gadis itu keluar dan masuk ke dalam rumah itu.

“Ini rumah dia rupanya.” Kata Fuad sendirian.

“Abang dah tahu rumah dia kan. Okay, sekarang kita balik.” Kata Nina.

“Eyelah eyelah kita pulang. Nina ni, kusut betul lah.” Fuad memulakan semula perjalanannya. Dia menghantar Nizam dan Tasya pulang terlebih dahulu. Dalam perjalanan pulang Fuad asyik mendiamkan diri seperti befikir sesuatu. Nina memandang Abangnya yang khusyuk memandu.

“Abang nak buat apa lepas ni?”

“Maksud Nina apa?”

“Eyelah, Abang dah tahu rumah dia. Habis tu Abang nak buat apa?” Fuad tidak menjawap.

“Abang, Nina sayang sangat dengan Abang. Kita cuma dua beradik. Lihat Abang macam ni, Nina betul-betul tak suka. Abang lupakan perempuan tu dan jangan buat yang menyakitkan hati perempuan lagi. Nanti Abang terkena pula.”

“Hidup ni Nina penuh dengan tipu helah. Abang suka Abang yang sekarang ni. Abang tak nak serius mana-mana perkara.”

“Tapi sampai bila? Abang tak teringin nak merasa cinta yang sebenar? ”

“Cinta? Abang tak percaya pada cinta lagi. Cinta bagi Abang adalah satu permainan.” Nina terdiam. Gelisah pula hatinya memikirkan keadaan Abangnya ini. Umur Abangnya dah mencecah 27tahun, patut berkahwin tapi kalau Abangnya membuat pengertian cinta adalah satu permainan, sukar untuk Abangnya ini menemui cinta sebenar dalam hatinya.

Tidak lama kemudian mereka pun sampai. Apabila saja kaki mereka melangkah masuk ke dalam rumah, rupanya ada tetamu yang datang tapi yang hairannya tidak ada kereta di luar menunjukkan ada tetamu datang.

“Mar, inilah anak-anak Efa. Fuad dan Nina.” Kata Hajah Sharifah setelah melihat kelibat anak-anaknya pulang. Mereka bedua bersalaman dengan tetamu yang datang itu.

“Fuad Nina, Ini kawan Mama. Auntie Maria.”

“Kawan Mama? Tak pernah Nina tengok Auntie Maria sebelum ni ma. Kawan baru mama ke?” Nina duduk di sisi Hajah Sharifah. Manakala Fuad duduk di sisi papanya, Pg Hj Khalid.

“Auntie Maria ni kawan satu sekolah Mama dan Papa dulu. Dah lama kami tak jumpa, baru hari ni kami jumpa, itupun kebetulan waktu kami di pasar tadi.” Nina dan Fuad mengangguk-gangguk tanda mengerti.

“Ma, Nina tak nampak kereta siapa-siapa kat luar tu tadi. Auntie Maria datang sini dengan siapa?"

“Oh, tadi kat pasar Auntie kamu ne bersama anakanya tapi anaknya kata nak pergi Mall sekejap. Tapi memandangkan kami dah lama tak borak-borak mama bawalah Auntie Maria kamu ni pulang.”

“Anak Auntie macam mana?”

“Auntie dah beritahu dia Auntie kat sini. Auntie dah suruh dia ambil Auntie kat sini.” Nina mengangguk tanda mengerti.

“Mar makan malam sini la ya.”

“Tak apalah Efa. Lain kali saja. Lagipun Mar risau dengan Ira. Entah macam mana dia kat rumah tu.”

“Alah, bukan selalu kita macam ni. Mar call Ira suruh dia datang sini, kita makan malam bersama. Efa nak juga kenal dengan anak Mar ni. Manalah tahu dapat di jodohkan dengan Fuad ni nanti.” Fuad memandang tajam mamanya. Hajah Sharifah tersenyum.

No comments:

Post a Comment