Tuesday, 23 March 2010

Bab 30

Dua minggu berlalu selepas hari perkahwinan Alya dan Zimi...

Akhirnya hari yang aku nantikan sampai juga. Upacara pertunanganku dengan Fuad akan berlangsung hari ini. Beharap berjalan dengan lancar. Begitu juga dengan Nina. Sebelum acara pertunanganku di jalankan, upacara pertunangan Nina dengan Wan akan berlangsung terlebih dahulu. Aku tidak menyangka upacara pertunanganku dan Nina berlangsung di hari yang sama.

Sejak tadi entah kenapa tiba-tiba saja hatiku merasa gelisah seperti ada sesuatu yang berlaku.

"Kau ni Ira, apasal kau nampak gelisah sangat ni? Ini baru tunang, kau dah buat muka macam tu. Mengalahkan perempuan yang nak melangsungkan pernikahan je." Usik Alya.

"Kau ni Al nak usik-usik aku pula. Aku tak tahulah kenapa aku gelisah sangat ni. Kau rasa Fuad okey tak?" Aku berdiri memandang di luar jendela. Keluarga Umi dan Arwah Ayah banyak yang hadir ketika ini.

"Kau ni Ira cakap macam tu pula. Tadi dia ada SMS Zimi tanya tentang kau. Okeylah tu maknanya. Kau ni terlebih fikir pula. Sudah jangan banyak fikir. Duduk sini." Tiba-tiba handphoneku berbunyi menandakan ada message masuk. Aku pantas mengambilnya dan membaca isi kandunganya.

Fuad - I Love You Sayang. Tentu cantik Ney sekarang kan.

Aku tersenyum membacanya. Alya yang duduk di sisiku mencuri membaca SMS kiriman Fuad.

"Wooo! 'I Love You Sayang~~~' Kan aku dah kata dia tentu okey di sana."

"Al! tak baik tau curi tengok." Marahku manja. Alya ketawa.

"Eyelah eyelah. Sorry."

Di rumah Fuad...

Akhirnya acara pertunangan Nina dengan Wan selesai. Kini giliran dirinya pula. Fuad merasa gembira hari pertunagannya dengan gadis yang di cintainya akan berlangsung. Di lihatnya kedua orang tuanya sudah bersiap sedia hendak bertolak kerumah bakal tunangnya itu.

Iskandar dan Nina menemani Fuad di rumah. Ini urusan orang tua-tua biarlah mereka yang menguruskannya.

"Adik Abang ni dah jadi tunangan orang. Tahniah ya Nina." Kata Iskandar. Ketika itu mereka duduk di ruang tamu. Tasya dan Nizam turut ada bersama mereka.

"Terima Kasih Bang. Nina tak sangka secepat ni Nina dah jadi tunang orang."

"Mana tak cepatnya, takkan nak tunggu lama lagi, lagipun Nina dan Wan pun dah lama bersama kan." Nina ketawa kecil.

"Fuad pun dah nak jadi tunangan orang. Bila tarikh perkahwinan kamu Fuad? Dah rancang?" Nizam pula mula bersuara.

"Kami rancang dua bulan yang akan datang nanti. Papa nak kahwinkan kami dua beradik sekaligus di hari yang sama." Jawap Fuad.

"Bagus juga. Akhirnya kawan aku ni nak kahwin. Kau Is bila lagi? Dah ada calon ke?" Mereka semua memandang Iskandar.

"Calon? Ada tapi dah nak kahwin. Aku patah hati je la. Lagipun aku nak puas-puas hidup membujang ni dulu lah." Terbeliak mata Nina mendengar apa yang di katakan Abang Sepupunya itu, di pandangnya Fuad berubah wajah Abangnya itu.

"Perempuan tu dah nak kahwin? Kau tu lembab agaknya sebab tu kau tak sempat. Tapi tak apalah banyak lagi perempuan di dunia ni kan." Iskandar hanya tersenyum kelat.

"Aku tahu siapa perempuan kau maksudkan tu Is." Tiba-tiba saja Julia muncul.

No comments:

Post a Comment