Thursday, 4 March 2010

Bab 12

Sejak semalam Fuad asyik merasa tidak tenteram. Dia tidak tahu apa sebenarnya yang di risaukannya. Fuad memainkan kakinya di dalam kolam renang di belakang rumah. Selalunya setiap hari minggu, dari petang hingga ke malam, dia akan keluar bersama kawan-kawannya tapi kali ini dia tidak ada mood hendak keluar.

Sedang dia asyik-asyik berfikir, kedengaran suara Nizam dan Tasya dari depan rumahnya. Semakin lama semakin kuat suara itu menghampirinya, memang sah kawan baiknya telah datang.

“Hi Fuad! Mana kau semalam?Ni, apasal ni murung ja muka kau ni. Ada masalah ke?” Tanya Nizam. Fuad bingkas bangun dari duduknya dan mereka mengambil duduk di sebuah bangku panjang. Fuad diam.

“Fuad!” Tegur Nizam.

“Kenapa dengan kau Fuad?” Tanya Tasya pula kehairanan.

“Entahlah. Aku tak tahu apa yang aku fikirkan sekarang ni.” Fuad mengeluh. Nizam dan Tasya berpandangan.

“Aaaaa! Aku tahu, kau mesti fikirkan tentang gadis tu kan. Kan aku dah kata perempuan tu kau tak boleh. Apasal degil sangat ni.”

“Aku dah dapat gadis tu tapi…”

“Kau dah dapat dia? Betul ni?” Tanya Nizam lagi seakan tidak percaya. Fuad mengangguk.

“Tapi apa Fuad?” Tanya Tasya lagi.

“Cuma dua hari aku kenal dia, aku rasa macam lain lah. Aku tak sanggup nak lukakan dia seperti perempuan lain yang aku kenal. Dia lain.” Nizam mengerut-gerutkan dahinya, kurang mengerti.

“Apa kau cakap ni?” Nizam mengaru-garu kepalanya yang tidak gatal.

“By ni bengang betul. Tepi! Biar I duduk tepi Fuad.” Tasya menarik teman lelakinya ke tepi, manakala dia pula mengambil duduk di sisi Fuad.

“Aku faham tapi macam mana kau boleh kenal dengan dia Fuad?”

Fuad menceritakan perkenalan mereka yang tidak di sangka-sangkakan itu dan kejadian kelmarin.

“Fuad, kau gila!. Kalau mama kau betul-betul nak kahwinkan korang, kau nak ke?”

“Mungkin ya.” Jawapnya. Mereka terkejut.

“Entahlah! Itulah, kami dah cakap, perempuan ni lain sikit. Kau degil sangat. Ni, dah bingung pula memikirkan masalah dia dengan bekas teman lelaki dia.” Nizam menyampuk.

“By, manalah tahu Fuad kenal gadis ni boleh buat Fuad berubah. Eyelah berhenti memainkan perasaan orang.”

“Berubah apanya?!”

“Tak adalah. Dari cerita kau tu Fuad, berbeza lah dari sebelum ni. Sebelum ni kau tak pernah nak fikirkan perasaan perempuan, macam kata kau tadi kau tak sanggup nak lukakan dia. Aku rasa kau dah mula suka dia kan." Fuad berfikir sejenak kemudian ketawa.

“Kau ni Tasya, takkan sebab aku cakap aku tak sanggup nak lukakan hati dia maknanya lain. Tak ada bezanyalah. Mungkin sebab dia tu anak kawan mama aku, jadi aku tak sanggup. Yea.. Yea mungkin sebab itu.” Tasya ketawa. Lucu pula dia melihat kawan baiknya ini seperti tidak yakin dengan jawapannya. Tasya berdiri.

“Hmm tak apalah. Itu pendapat Tasya je. Tasya ni perempuan. Lelaki ni ego dia tinggi sangat. Susah nak terima hakikat. Sudahlah. Tasya nak masuk jumpa Nina.” Tasya terus berlalu masuk kedalam rumah meninggalkan teman lelakinya dan Fuad. Kali ini Nizam pula duduk mendekati Fuad.

“Fuad, kau biar betul. Kau suka perempuan ni ke?”

“Kau gila. Suka suka tak main tau. Kau tahu aku kan, tak pernah nak serius mana-mana perempuan. Perempuan ni tak boleh percaya sangat.”

“Kau tak cintakan dia ke?” Fuad bingkas berdiri.

“Kau ni kan Nizam, kan aku dah kata. Tidak! Apasal kau ni? Tak mungkin aku cintakan dia. Kami kenal cuma dua hari tau.'' Nizam berdiri.

“Tak adalah. Aku keliru cakap kau tadi. Reaksi muka kau tadi tu seperti kau dah jatuh cinta dengan dia. Sebab tu aku tanya.”

“Cinta cinta tak main dalam hidup aku. Sudahlah. Aku nak masuk. Kau ni makin lama makin banyak soalan kau. Rimas tau.” Fuad pantas berlari masuk ke dalam rumah. Nizam turut mengikutnya.

No comments:

Post a Comment