Tuesday, 23 March 2010

Bab 29

Aku tidak dapat melelapkan mataku. Kata-kata teman lelakinya masih terngiang-ngian di telinganya sewaktu Fuad menghantar Umi dan aku pulang. Aku menutup mukaku dengan bantal sambil ketawa bahagia.

"Hati-hati bawa kereta Fuad." Pesan Umi. Fuad hanya mengangguk. Umi pun berlalu masuk ke dalam rumah. Nina masih menunggu di dalam kereta.

"By, apalagi? By tak nak balik ke? Tu Nina dah tunggu tu." Fuad memandangku.

"Hmm? Kenapa ni?" Tanyaku lagi.

"Ney, By serius apa yang By katakan tadi. By nak suruh Mama Papa datang merisik. Ney tak menolakkan?" Aku memandangnya tanpa kelip.

Hari ini dah berapa kali orang-orang yang dekat denganku bercakap tentang perkahwinan. Pada mulanya Alya, Nina, Fuad sendiri dan juga kedua orang tua Fuad dan Umi.

Aku menarik tangan Fuad dan menyalam lembut tanganya seperti selalu kemudian memandangnya. Fuad masih memandangku menanti jawapan. Aku tersenyum dan mengangguk gembira. Fuad melompat kegembiraan. Nina yang menanti di dalam kereta pantas keluar melihat keadaan Abangnya begitu.

"Weehhh! Abang kenapa? Tak malu buat perangai begitu." Kata Nina. Fuad terhenti dan memandang Adiknya.

"Abang bahagialah sebab Ira setuju nak kahwin dengan Abang." Jawapnya acuh tak acuh. Aku ketawa kecil.

"Dahlah dahlah. Nina nak cepat ni. Nanti malam Nina ada dinner dengan keluarga Wan. Cepatlah Bang. Maaf ya Kak Ira tak masuk hari ni." Aku menggelang.

"Eyelah eyelah. Ney, By balik dulu. Love you." Aku hanya mengangguk. Fuad pun beredar.

***

"Eh eh tak boleh gembira sangat nanti lain pula jadinya." Kataku sendiri. Aku menoleh memandang bingkai gambarku bersama Fuad.

Sewaktu makan malam tadi aku sudah memberitahu Umi tentang lamaran Fuad. Umi gembira sangat dengan keputusanku.

Pada mulanya aku berfikir adakah keputusan ku ini betul atau tidak. Fuad belum banyak tahu tentang diriku begitu juga dengan aku, tidak semua aku tahu tentangnya. Lima bulan itu masih baru. Perkenalan kami pun tidak lama.

"Ah apasal aku ragu-ragu lagi, aku dah terima dia, tak kisahlah lama ke baru ke yang penting kami suka sama suka." kataku sendiri bagi melegakan hatiku. Aku memejamkan mataku memaksa diriku untuk tidur. Pada mulanya susah tetapi akhirnya aku terlelap juga.

No comments:

Post a Comment