Saturday, 6 March 2010

Bab 24

Fuad bergegas keluar dari kereta sesampainya di rumah gadis itu. Kebetulan aku baru sampai ketika itu. Dengan pantas aku berlari masuk ke dalam rumah dan menutup pintu, Fuad sempat menghalang pintu dengan kakinya. Kedengaran Fuad menjerit kesakitan, aku masih lagi berdiri menghalang di belakang pintu itu.

"Ira, buka pintu ni. Please! Fuad nak cakap dengan Ira." Kata Fuad. Aku diam membisu. Tangisanku masih lagi tersisa akibat perbuatannya tadi.

"Ira. Please!" sambung Fuad lagi. Aku masih membisu.

Tidak lama kemudian kelibat kereta Hazrul muncul. Aku memandang di balik jendela yang tidak jauh dari pintu besar itu. Hazrul keluar dari kereta dan terus menghampiri Fuad. Fuad geram melihat kedatangan Hazrul ketika ini. Hatinya semakin memberontak. Dia cemburu kenapa lelaki itu yang mendapat kebahagian dengan gadis itu tapi bukan dirinya.

Fuad menarik koler baju Hazrul. Fuad marah melihat wajah lelaki ini berada di rumah gadis itu sekarang. Aku sudah jadi panik melihat keadaan mereka berdua, dengan pantas aku membuka pintu dan menerpa ke arah mereka berdua.

"Fuad, apa kau buat ni?! Lepaskan aku!" Hazrul menarik-narik tangan Fuad minta di lepaskan. Fuad mengendahkannya.

"Kenapa kau ambil Ira dari aku?! Ira aku punya! Aku mencintainya!" Marah Fuad. Aku tekaku mendengarnya. Hazrul tersenyum sinis mendengarnya. Fuad geram, sepantas itu dia menumbuk Hazrul hingga Hazrul jatuh terjelupuk ke lantai.

"Fuad! Cukuplah. Jangan pukul Haz lagi!" Aku menyabarkan Fuad sambil memegang tangannya. Fuad terhenti dan terus memandangku. Hazrul masih lagi terduduk di lantai.

"Ira, kenapa Ira selalu nak lawan bagi pihak Hazrul? Ira tak fikir apa perasaan Fuad selama ni?" Aku diam. Hazrul bingkas bangun.

"Siapa kata Ira tak pedulikan perasaan kau? Kau silap! Kau yang bengang tidak mengerti apa yang Ira fikirkan sebenarnya. Untuk pengetahuan kau, aku dengan Ira tidak ada apa-apa hubungan. Ira hanya mencintai kau Fuad. Memang selama ni aku mengharap untuk bersama dengannya semula tetapi aku dah terlambat. Hari tu, waktu aku sekeluarga datang kesini, aku tahu kau ada memerhatikan kami dan nampak apa yang berlaku, sejujurnya aku tidak berniat nak sakitkan hati kau, cuma aku rasa hari itu mungkin kali terakhir aku mengharap kasih terhadap Ira. Aku tahu Ira selama ini menahan kesakitan atas perbuatanku. Terlalu sayang untuk melpaskan Ira tapi apakan daya, hatinya sudah di ambil orang." Kata Hazrul.

"Habis tu kenapa Ira balas pelukan kau hari itu? Kau jangan nak tipu aku Hazrul?!"

"Aku tak tipu! Hari tu Ira hanya perlukan sesorang untuk mengongsi kesakitan yang dia alami selama ni, maksud aku perbuatan aku sendiri. Kedatangan keluarga aku ketika itu juga, cuma saja-saja. Tidak ada apa-apa yang berlaku. Keluarga aku sangat menyukai Ira. Memandangkan mereka ingin berjumpa dengan Ira ketika itu. Aku harap kau faham Fuad." Fuad terdiam dan memandangku. Aku tunduk membisu.

"Lepas ni kau selesaikanlah masalah kau dengan Ira. Jangan degil sangat! Aku dah terangkan apa aku rasa patut beritahu kau. Jangan abaikan peluang yang ada Fuad." Hazrul terus berlalu meninggalkan kami berdua. Dari tadi, dalam diam, Umi bersembunyi dan menjadi pemerhati dan pendengar apa yang berlaku dari tadi.

Aku dan Fuad masih lagi membisu tetapi mata Fuad asyik memandangku. Aku tidak selesa di pandang begitu, selain dari itu kini Fuad sudah tahu akan perasaanku, aku jadi gelisah dan malu. Tanpa berlengah lagi aku berlari masuk ke dalam rumah hendak melarikan diri dari Fuad tetapi sepantas itu juga Fuad menangkapku semula dan memelukku kuat dari arah belakang. Aku terkaku.

"Maafkan Fuad! Maafkan Fuad! Maafkan Fuad Ira! Fuad tak patut jerit pada Ira tadi. Fuad patut dengar apa yang Ira nak cakap tadi. Fuad menyesal. Maafkan Fuad Ira! " Kata Fuad sambil mengucup lembut kepalaku. Airamatku jatuh.

"I Love You!I Love You! I Love You Ira!" bisiknya lembut. Airmataku semakin kuat berguguran, sepantas itu juga aku memusingkan badanku menghadapnya dan memelukkanya kuat. Fuad membalas pelukkanku itu. Akhirnya Fuad mengerti isi hatiku!

No comments:

Post a Comment