Thursday, 4 March 2010

Bab 10

Fuad mundar mandir di ruang tamu. Risau pula dia akan keadaan gadis itu. Pertama kali dia risau akan seseorang perempuan. Umi berkali-kali menelefon anaknya itu tetapi tidak berjawap.

"Fuad, Umi minta maaf dengan perangai Ira tadi. Ira tak akan jadi begini kalau bukan di sebabkan Hazrul." Fuad mengambil duduk di sisi Umi.

"Auntie, apa yang telah terjadi antara Ira dengan Hazrul?" Tanya Fuad dengan seriusnya. Nina memandang Abangnya pelik. Tidak pernah Abangnya itu akan berasa risau, apatah lagi ingin mengetahui tentang seseorang itu secara mendalam. Umi bangun menuju ke biliknya hendak mengambil sesuatu dan kembali semula membawa sebuah buku, di serahkannya kepada Fuad dan Nina.

"Fuad bacalah. Auntie tidak tahu nak cerita macam mana. Ini buku diari Ira ketika itu. Umi sengaja ambil buku ni dan Umi simpan supaya Ira tak ingatkan Hazrul."

05hb Mac 2007 - Pertama kali kenal Hazrul.

: Dalam diam aku menyimpan satu perasaan terhadapnya, dalam masa 17 hari mengenalinya. 17 hari? Adakah terlalu cepat?

23hb Mac 2007 - Hazrul meluahkan perasaannya kepadaku. Kami bersama.

: Dalam diam Hazrul turut menyimpan perasaannya yang sama denganku. Itu kata dia. Kami bercinta sebelum berjumpa? Zaman sekarang, tak pernah lepas mengalami perkara begini.

25hb Mac 2007 - Pertama kali berjumpa.

: Sukar untuk di gambarkan keadaannya.

Fuad dan Nina membaca diari itu lagi lagi dan lagi. Mereka tidak menyangka gadis ini akan menulis semua kenangan-kenangan pahit manis mereka bersama. Dari perkenalan, kesetiaan, kecurangan, kesedihan dan perpisahan mereka.

30hb November 2007 - Aku tidak menyangka apa yang aku rasakan selama ini memang benar. Hazrul berlaku curang denganku. TUHAN saja tahu betapa sakitnya hatiku ini. Kalau bukan aku cuba membuka dan menggunakan MSN Hazrul, sampai bila-bila aku akan di tipu dan di bodohi. Gadis bernama Eza berterus terang denganku bahawa dia adalah teman wanita Hazrul sekarang.

1hb Disember 2007 - Aku berbincang dengan Hazrul tentang masalah kami ini. Hazrul mengakui kesalahannya. Aku membuat keputusan hendak berpisah dengannya tetapi Hazrul enggan. Di pujuk di pujuk di pujuk akhirnya aku berlembut. Aku beri peluang kedua. Tiada Eza lagi dalam hidupnya. Itu kata dia. Adakah itu benar?

7hb Disember 2007 - Aku terasa tiada mesra antara kami berdua lagi.

14hb Disember 2007 - Entah kenapa aku merasa Hazrul mempunyai peremuan lain. Aku terasa.

21hb Disember 2007 - Tiada kata cinta yang keluar dari bibirnya untukku lagi.

29hb Disember 2007 - Dia kata dia 'single' pada kawannya. Sedih! Sedih! YA ALLAH! Tabahkan hatiku!.

12hb Januari 2008 - Aku di duakan lagi. Hazrul lagi sekali berlaku curang denganku. Kini gadis bernama Ann mengakui dirinya teman wanita Hazrul.

4hb Januari 2008 - Ternampak Hazrul bersama dengan seorang perempuan berduaan di Mall Gadong. Hatiku semakin sakit. Semakin sakit!

8hb Januari 2008 - Bertengkar dengan Hazrul. Tidak bertegur sapa selepas itu.

17hb Januari 2008 - Hazrul meninggalkanku melalui SMS. Dengan ALASAN Mencintaiku sebab kasihan? Benar? Kali ini barulah airmata yang ku tahan sejak sebulan yang lepas keluar. Hatiku menangis! Aku sedih! Aku betul-betul tidak dapat menerima hakikat ini.

"Huh? Dah habis?" Fuad membilak-bilak kepingan kertas buku diari itu mencari luahan hati gadis itu lagi tetapi tiada. Fuad memandang Umi.

"Sejak mereka berpisah Ira tak buat lagi. Ira sekarang lebih suka pendam perasaan." Fuad mengeluh. Hatinya betul-betul merisaukan gadis itu. Terasa menyesal pula dia memainkan perasaan gadis itu. Dia bebohong pada kedua orang tuanya dan Umi tentang hubungan mereka, tentu gadis itu semakin sedih. Dalam masa dua hari mengenali gadis ini, sudah banyak dia tahu tentang dirinya.

No comments:

Post a Comment