Saturday, 6 March 2010

Bab 21

Aku tidak dapat tidur lena semalaman memikirkan masalahku dengan Hazrul. Sejujurnya, pada mulanya aku merasa bahagia melihat kehadiran Hazrul kembali tetapi di samping itu juga aku merasa sakit hati dengan apa yang Hazrul lakukan padaku. Aku keliru dengan perasaanku.

Apa yang aku mahukan sebenarnya? Dalam kerinduan, timbul rasa benci. Benci dengan perbuatan Hazrul dua tahun lalu.

Dalam keadaan yang mengantuk, aku masih boleh membuat kerjaku. Lagi satu jam, habis waktu kerja.

Tepat 5:00 petang, Umi sampai menjemputku. Alya ikut bersamaku pulang. Dalam perjalanan pulang, handphoneku sering berbunyi, nama Fuad. Tidak Fuad, Nina. Aku tidak menjawap satu panggilanya ketika ini kerna aku memerlukan ketenangan. Ketenangan menghadapi Hazrul nanti.

Sesampai aku di rumah, Hazrul sudah datang menungguku. Bukan Hazrul seorang saja datang tapi satu keluarga Hazrul. Aku terkejut melihat kedatangan mereka sekeluarga. Apa makna kedatangan ini? Aku gelisah.

Umi menjemput mereka sekeluarga masuk. Aku menarik lengan Hazrul sebelum masuk ke dalam rumah.

“Haz, apa ni?” Tanyaku. Hazrul mengusap-ngusap rambutku lembut kemudian mengucup dahiku lembut. Aku terkaku kerana kucupan itu mengingatkan aku dua tahun lalu saat-saat kami bersama. Kucupan itu sering di buat oleh Hazrul selepas kami pulang dari berjumpa. Tiba-tiba saja airmataku jatuh.

Sepantas itu juga Hazrul memelukku kuat. Aku tidak membantah. Aku menangis dalam pelukkanya. Hanya TUHAN mengerti apa yang aku rasakan ketika itu.

Apa yang Hazrul lakukan sebenarnya? Kenapa dia harus mengimbas kembali kenangan kami? Aku benar-benar tidak dapat menolak perasaanku ketika itu.

Dari jauh Fuad melihat apa yang berlaku di depanya sekarang. Hatinya sakit. Kini dia mengerti gadis itu sebenarnya masih mencintai Hazrul. Memang betul kata Hazrul, dia selama ini jadi penghalangnya. Nina yang duduk di sebelahnya memandang dengan penuh simpati kepada Abangnya. Begitu juga dengan Iskandar. Walaupun dia kurang mengerti apa yang berlaku di sebalik kejadian ini tapi melihat gerak geri saudaranya itu, memang sah Abang saudaranya itu jatuh cinta terhadap gadis itu.

“Sakit hati Abang Nina" Fuad berkata kepada adiknya.

“Abang, kita pulang. Biar Abang Is yang bawa kereta ini.” Kata Nina. Iskandar mengangguk tanda mengerti. Fuad dan Iskandar bertukar tempat duduk kemudian pulang.

Waktu malam…

Fuad duduk termenung di ruang tamu. Kedua orang tuanya yang duduk di sisinya tidak di pedulikannya. Dari pulang tadi sampailah sekarang, Fuad hanya termenung. Nina dan Iskandar merasa risau melihat keadaan Abangnya itu.

Tiba-tiba handphone Fuad berbunyi tapi Fuad tidak mengendahkannya. Kerana rimas dengan bunyi handphone tersebut, Nina mengambilnya dari poket seluar Abangnya itu. Nama Ira yang tertera.

"Abang, Kaka Ira call. Jawaplah Bang!” Nina menyerahkan handphone itu kepada Fuad tetapi Fuad tidak menyambutnya sehinggan deringan itu hilang. Lagi sekali ianya berbunyi, pemanggilnya sama.

Fuad bingkas bangun dari duduknya dengan perasaan marah.

"Abang malas nak jawap! Nina je jawap dan beritahu dia jangan ganggu Abang lagi!" Fuad terus berlalu naik ke atas meninggalkan mereka.

Tanpa berlengah Nina menjawap panggilan itu.

"Hello Kak Ira. Ini Nina.”Katanya.

“Oh Nina. Nina, mana Fuad?” Tanyaku

“Abang.. Abang.. Dia..” Nina gelisah tidak tahu hendak cakap apa.

“Nina okey? Kenapa ni? Kenapa dengan Fuad?”

“Kak, Nina tak tahu nak cakap macam mana tapi Nina kena juga beritahu Kaka.”

“Nina cakaplah.” Tanpa di duga Iskandar yang sudah tidak tahan melihat adik saudaranya itu seperti takut-takut hendak berkata, sepantas itu juga dia menarik handphone tersebut.

“Fuad tak nak kau ganggu dia lagi. Kau pergi je dengan lelaki yang kau sayang sangat tu! Faham!” Iskandar menutup pangilan tersebut.

Nina seperti tidak percaya mendengar apa yang di katakan Abang saudaranya ini, sepantas itu dia menghempas-hempas kecil badan Iskandar. Kedua orang tua Nina turut berisitigafar mendengar kata-kata anak buahnya ini.

“Astgafirullahalazim! Is! Is! Kenapa mesti cakap begitu?” Kata Hajah Sharifah.

“Abang dah gila! Itu dah buat kaka sedih tau!” Marah Nina.

“Alah! Abang Fuad cakap tak nak perempuan tu ganggu dia lagi. Apalgi. Abang cakap lah! Lagipun Nina tak berani beritahu dia juga.” Jawapnya. Nina menghempas lagi badan Iskandar.

“Abang cakap begitu sebab Abang dah marah, bukan bererti Abang serius dengan kata-kata dia. Ini boleh menambahkan kerumitan antara mereka kelak. Nina nak cakap dengan kaka elok-elok tadi supaya kak Ira faham dan tak terasa tapi Abang... " Iskandar terdiam seketika.

"Susah betul Abang ni. Itu pun tak faham ke? Sudahlah! Malas nak layan Abang. Abang kena selesaikan masalah ini" Nina terus berlalu meninggalkan Iskandar.

No comments:

Post a Comment